بیانیه شبکه ملی تشکل‌های غیر‌دولتی معلولان جسمی حرکتی کشور به مناسبت روز جهانی معلولان

شبکه ملی تشکل‌های غیر دولتی معلولان جسمی‌حرکتی کشور به مناسبت‌ فرا رسیدن ۱۳ آذر مصادف با سوم دسامبر، روز جهانی معلولان طی بیانیه‌ای خواستار توجه ویژه دولت به مطالبات معلولان در چارچوب قانون حمایت از حقوق معلولان شد.

شبکه ملی تشکل‌های غیر دولتی معلولان جسمی‌حرکتی کشور به مناسبت‌ فرا رسیدن ۱۳ آذر مصادف با سوم دسامبر، روز جهانی معلولان طی بیانیه‌ای خواستار توجه ویژه دولت به مطالبات معلولان در چارچوب قانون حمایت از حقوق معلولان شد.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

به مناسبت روز جهانی افراد دارای معلولیت

سوم دسامبر (مصادف با ۱۳ آذر ماه ۹۹) روز جهانی افراد دارای معلولیت بهانه‌ای برای پاسداشت حقوق افرادی است که حداقل ۱۵ در صد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند و به دنبال توانمند شدن و بهره‌مندی از فرصت‌های برابر برای زندگی و حضور موثر در عرصه‌های مختلف اجتماعی هستند. حقوقی که به دلایل مختلف در بسیاری از نقاط دنیا نادیده گرفته شده و موجب از دست رفتن فرصت‌ها، فقر و محرومیت، ضایع شدن استعدادها و افزایش هزینه‌های مادی و معنوی بوده است.
در کشور عزیزمان ایران نیز به رغم وضع قوانین نسبتاً کاربردی همچون “قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت” که با هدف کاهش آلام زندگی و تامین رفاه نسبی برای این قشر معزز، تحقق یافت و متاسفانه تلاش‌های فعالان اجتماعی و موسسات غیردولتی نتیجه چندانی در پی نداشته و عدم وجود اعتبارات قانونی دست‌آویزی برای دولتمردان بوده تا این قانون به قانونی ناکارآمد و ضعیف در رفع موانع موجود مبدل گردد و این سوال بسیار کلیدی را در ذهن جامعه بزرگ معلولین کشور ایجاد نماید که: “دغدغه های معلولان در هزارتوی بی‌توجهی چه کسانی گم شده است؟؟؟

لذا شبکه ملی تشکل‌های غیردولتی معلولان جسمی حرکتی کشور به نمایندگی از ۵۸ موسسه عضو خود در این حوزه، در شرایط خاص کنونی که از یک طرف با تحریم‌های خارجی روبرو هستیم و از طرفی دیگر سایه شوم بیماری کرونا بر کشور سایه افکنده و وضعیتی متفاوت‌تر از گذشته را برای افراد دارای معلولیت ایجاد نموده است، خواستار توجه ویژه دولت و مسئولان امر به مطالبات ایشان در چارچوب قانون حمایت از حقوق معلولان و بر اساس بندهای ذیل می باشد:
۱. بررسی و محاسبه دقیق بودجه و اعتبارات مورد نیاز به منظور اجرای کامل ” قانون حمایت از حقوق معلولان” در سال ۱۴۰۰ با تاکید بر این مطلب که با توجه به شرایط اقتصادی کشور در مواجهه با تحریم‌های اقتصادی و همه‌گیری ویروس کرونا، عدم توجه به این خواسته بحق، به شدت مخالف با آرمان‌های نظام در توجه به مستضعفین و خیانتی آشکار به جمع کثیری از شهروندان دارای معلولیت تلقی می‌گردد.
۲. بازنگری اساسی در قانون تشکیل سازمان بهزیستی و تصمیم گیری قاطع در سطح هیئت وزیران به منظور تشکیل یا تعیین یک نهاد تخصصی برای ارائه خدمت به معلولین و یا کاهش تنوع و گستردگی وظایف و مسئولیت‌های سازمان بهزیستی کشور که طیف عظیمی از آسیب‌دیدگان اجتماعی را در برگرفته و با توجه به حجم مشکلات و معضلات اجتماعی، از قدرت قانونی، ظرفیت تخصصی و توان لازم و کافی برای پاسخگویی به مطالبات معلولین برخوردار نیست.
۳. تمرکز سازمان بهزیستی بر نیازهای تخصصی افراد دارای معلولیت در مباحثی چون سرشماری دقیق و تفکیکی جمعیت معلولان کشور، پیشگیری از معلولیت و معلولیت‌های ثانویه، آموزش پایه و مهارت‌های ویژه کودکان دارای معلولیت، مشاوره خانواده‌های دارای معلول، تامین نیازهای درمانی، بهداشتی و توانبخشی افراد و ..
۴. عدم دخالت سازمان بهزیستی کشور و دیگر نهادهای حاکمیتی در تاسیس، اداره و استمرار فعالیت موسسات غیر دولتی و شبکه‌های موضوعی که موجب خدشه‌دار شدن فرایند مطالبه‌گری صحیح و تفرقه میان گروه‌های معلولان می‌گردد و نقض آشکار تبصره ذیل ماده (۱) آئین نامه تشکل‌های مردم نهاد مصوب هیأت وزیران به سال ۱۳۹۵ می‌باشد.
۵. رعایت بند ج ماده ۱قانون حمایت از حقوق معلولان و معرفی نمایندگان شبکه‌های واقعی متشکل از موسسات به کمیته نظارت و هماهنگی قانون و ستاد مناسب‌سازی کشور

لذا بدینوسیله از دولت جمهوری اسلامی ایران در راس آن رییس جمهور محترم و وزارتخانه ها و وزیر محترم تعاون کار و و رفاه اجتماعی و خصوصاً از سازمان بهزیستی کشور انتطار می‌رود با احترام به مطالبات قانونی و به حق افراد دارای معلولیت و نمایندگان قانونی آنها، با پرهیز از رفتارهای تبعیض‌آمیز وتصمیمات سلیقه‌ای، از تخریب و انحراف قانون حمایت از حقوق معلولان که حاصل خون‌دل‌ها و سال‌ها رنج و سختی و مطالبه گری جامعه بزرگ معلولان و همراهی و مساعدت دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی بوده پیشگیری نموده و تمام تلاش و اهتمام خود را برای اجرای کامل قوانین داخلی و بین‌المللی و خدمت به جامعه بزرگ افراد دارای معلولیت، بکار گیرند.

شبکه ملی تشکل های غیر دولتی معلولان جسمی حرکتی کشور

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.